Mutlu Kadınların Haber Merkezi

Aç karnına spor yapmak doğru mu, yanlış mı?

Sağlık ve fitness sektöründe en çok konuşulan konulardan biri, aç karnına spor yapmanın iyi olup olmadığı veya bir antrenmandan önce yemek yemenizin gerekip gerekmediğidir. Daha yakın zamanlarda, ‘aralıklı açlık’ ve ‘aç karnına kardiyo’ gibi ifadeler de bu konuyu tartışırken çok kullanılmaktadır.

Aç Karnına Spor Yapmak Doğru Mu, Yanlış Mı? – Spor için günün en sıcak saatleri tercih edilmemelidir. Sabah aç karnına spora başlandığında vücudun kan şekeri seviyesi çok düşük olur. Vücut enerji kaynağı olarak şekeri kullanamıyor, yağı vücuttan çıkarıp kullanmak daha zor olduğu için en kolay olanı seçiyor yani kasları kullanıyor. İlk 20 dakika geçtikten sonra ise yağ yakımı başlıyor. Aynı şekilde yüklü bir kahvaltı sonrası sporu da önerilmiyor.

Aç Karnına Spor Yapmak Doğru Mu?

Spora başlamadan yarım saat kadar önce bir muz, bir küçük kase yoğurt yiyebilir ya da midenizi rahatsız etmiyorsa bir bardak süt içebilirsiniz. O zaman yaptığınız spor ile yağ yakmış olursunuz. İş çıkışı yapılan sporlarda da aç olmamak gerekir. Aksi takdirde sporla yağ yakılamadığı gibi spordan sonra akşam yemeğinde porsiyon ayarlaması yapmakta zorlanılıyor ve fazla yeniyor. Spordan 1-2 saat önce bir kepekli tost veya bir kaç az yağlı bisküvi ile ayran ya da bir bardak sütle beraber bir küçük muz tüketilmedir.Fazla kilolarından kurtulmak isteyenler kimi zaman aç karnına spor yapabiliyorlar.

Aç karnına spor yaptığınız zaman, kas kaybetmekle kalmıyorsunuz aynı zamanda yeteri kadar enerjiye sahip olmadığınız için, daha uzun egzersiz yapabilme gücünü kendinizde bulamıyorsunuz ve spor bittikten sonra bitkin düşerek yemeğe saldırdığınızda da daha fazla kalori almakla sonuçlanabiliyorsunuz. Bu durumda aç karnına spor yaptığınız zaman kaybettiğiniz toplam kalori tok karnına yaptığınız sporda yaktığınız toplam kaloriden daha düşük oluyor.

Egzersiz Öncesi Beslenmenin Amacı
Egzersiz Öncesi Beslenmenin Amacı

Egzersiz Öncesi Beslenmenin Amacı

Hipoglisemiyi önler. Yani hissedilen hafif sersemlik, enerji düşüklüğü, yorgunluk ve göz kararması gibi belirtiler düşük kan şekeri ile alakalıdır. Açlığınızı giderir ve midede biriken sıvıyı azaltır.Kaslara enerji verir.Vücudunuzun spora hazır olduğunu bilir mental olarak da bunun rahatlığıyla daha iyi egzersiz yaparsınız. Akşam yemeğinden sonra bir şey tüketilmediyse egzersiz öncesi kan şekerini normal seviyeye getirmek gerekir. Egzersiz öncesi tüketilen ara öğün güne ve saatine göre bile değişkenlik gösterebilir. Fakat sabah erken saatte spor yapanlar için zaman da kısıtlı ise bu bazen taze sıkılmış bir meyve-sebze suyu karışımı bile olabilir.

Sabah Sporu Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sporun her zamanında dikkat edilmesi gerekenler olduğu gibi sabah sporunda da dikkat edilmesi gereken unsurlar vardır.

  • Sabah saatlerinde yapılan sporda, vücudu ve kalbi aşırı derecede yoracak egzersizlerden kaçınılmalıdır.
  • Eğer sabah sporuna ara verildiyse ve bu aralıkta karbonhidrat yoğunluklu kahvaltı yapılıyorsa, vücut bir süre sonra insülin salgılayacaktır. İnsülin salgılanması sonucunda vücutta yağ depolanması olmaktadır. Bu yüzden eğer sabah sporuna ara verilecekse, karbonhidrat ağırlıklı beslenilmemelidir.
  • Sabah sporuna başlama zamanı oldukça önemlidir. Uyandıktan 15 dakika sonra spora başlamak ideal süredir. Eğer bu süre daha fazla gecikirse, insülin direnci düşerek açlık hissi yaşanmaya başlar. Bu da yorgun bir gün demektir. Bu hissi sürekli olarak yaşamak bir süre sonra sabah sporunu bırakmak demektir.
  • Sabah sporunu yaptıktan sonra mutlaka kahvaltı uzun süre besinsiz kalmak kas yıkımına sebep olarak, kaslarınızın güçsüzleşmesine sebep olur. Bu vücudunuzun enerji kaynağı olarak proteinleri tercih etmesi anlamına gelmektedir. Uzun süreli olarak kahvaltı yapmamak bir süre sonra sabah sporu yapılamayacağı anlamına gelir.

Sabah sporunun meme kanserinin ve kansere neden olan kanserojenlerin bağırsaklarda barınmasında büyük engel olduğu sonucunu ortaya çıkmıştır.

Antrenman öncesi ne yenileceği kişiden kişiye, egzersizin türüne, amacına, süreye ve hatta ortamın ısısına göre bile değişkenlik gösterir.Eğer bir saat içinde antrenman yapılacaksa daha önceden denenip bilinen, sindirimi kolay olan muz, granola bar gibi karbonhidratı yüksek ama yağ miktarı az olan gıdalar tercih edilmelidir.

Antrenmana bir saatten daha uzun bir süre varsa ve öncesinden bir şey yenilmeyecekse önceki öğünde karbonhidrattan zengin bir yemek yenilmelidir.